آشنایی با تفسير احسن الحديث

نويسنده:سيد محمد على ايازى

نام معروف : تفسير احسن الحديث
مؤلف : سيد على اكبر قرشى
تولد: 1347ه. ق
مذهب : شيعه اثنى عشرى
زبان : فارسى
تعداد مجلدات : 12جلد
مشخصات نشر: تهران ـ انتشارات بعثت (واحد تحقيقات اسلامى ) چاپ اول 1366ه ش .
كتاب بالا, تفسيرى است از سيد على اكبر قرشى , از فضلاى معاصر و اهل بناب (شهرى از آذربايجان ) وى نويسنده اى است پر تلاش كه در زمينه هاى مختلف علوم اسلام مطلب نگاشته است . قرشى علاوه بر تفسير يادشده , در زمينهء علوم قرآن , كتابى دارد بنام <قاموس قرآن > كه در حقيقت يك فرهنگامهء قرآنى است .

تفسير احسن الحديث , كتابى است ساده و روان با جهت گيرى تربيتى كه مخاطب آن تودهء مردم مى باشند,مفسر در اين تفسير كوشيده است به زبانى ساده و روان قرآن را در سطح عموم مورد فهم قرار دهد. و در اين راه ابتدا آياتى را كه مطالب آن با يكديگر مرتبط هستند بر مى گزيند سپس ترجمهء فارسى آنها مى آورد. آنگاه كلمه هايى را كه نياز به شرح و تبيين دارند مى آورد و سپس زير عنوان <شرح > مطالب تفسيرى را ذكر مى كند.
بمانند بسيارى از تفاسير, اين تفسير نيز مقدمه اى دارد در باب علوم قرآن كه در آن به تاريخ قرآن و برخى ديگر از مباحث علوم قرآنى پرداخته شده است .

شيوه اى كه مفسر در تفهيم آيات برگزيده است , روش تفسير قرآن به قرآن و روش تفسير قرآن با بيان ائمه معصومين (ع ) يعنى روايات اهل ليت (ع ), لغت و اقوال مفسران مشهور است .
اين تفسير در طرح مباحث موضوعى و ارايهء بحث هاى مستقل معارف اسلامى كوشا است ; آنگونه كه درطرح مسايل مورد نياز و پاسخ و شبهات انسان معاصر نيز تلاش دارد.

مفسر از تفاسير و كتب لغت و روايت زير, بعنوان منابع مورد استفاده , ياد مى كند:
تفسير مجمع البيان , كشاف , الميزان , المنار, و كتب لغت , مفردات وَاغب , قاموس و همچنين مجامع روايى اهل سنت و شيعه .
اين تفسير در آغاز با نام تفسير ممتاز منتشر گرديد و سپس به تفسير احس الحديث عنوان يافت .
منبع: كتاب آشنايى با تفاسير